Pielielementtien asennuskuvia

Varsinaisen talon pystytyksen jälkeen jäi vielä joitakin ns. pielielementtejä laittamatta paikalleen. Esimerkiksi autokatoksen loput seinät, pyöräkatoksen seinämä sekä pihan puolelta seinän ”jatkona” olevat palat. Ne odottivat jonkin aikaa sopivaa hetkeä senkin takia, että niitä varten piti tehdä täyttöjä ja valaa anturoita. Samalla nostettiin paikalleen yläpihalta alapihalle vievä betoniporras. 

Nämä pielielementit eroavat seinän sandwich-elementeistä siten, että niissä on vain se valkoinen osa, ei eristettä eikä sisäkuorta tietenkään. Ulkopuolelta muottipintainen valkobetoni, samanlainen kuin ulkoseinä. Sisäpuolelta elementit käsiteltiin Laukaan Betonilla sellaisiksi, että ne näyttävät mahdollisimman paljon sisältä saman näköisiltä kuin ulkoakin. Tässä työvaiheessa käsityön osuus korostuu. Kuulemma nimenomaan valkobetoni on sellaista ominaisuuksiltaan, että siihen tuppaa jäämään jälkiä ja epätasaisuuksia vedestä betonin kuivuessa. Niinpä arvostammekin korkealle todella kauniiksi ja siistin näköisiksi käsiteltyjä elementtien sisäpintoja. Pientä erilaisuutta niissä on näkyvissä  käsityön merkkinä. Olemme nähneet tehtaalla livenä myös niitä epäonnistuneita vastaavia pintoja, joten tiedämme sanoa että hyvältä näyttävät nämä jotka meille päätyivät! 

Muutoin elementtien takapinnat olisi pitänyt itse käsitellä paikan päällä jotenkin, esimerkiksi maalaamalla. Mukava sattumus oli että Laukaan Betonilla haluttiin tämä käsittely tehdä ilman erillistä hintaa. Siellä kuulemma oli tarpeen harjoitella tätä tekniikkaa käytännössä, jotta voivat sitä käyttää sitten myöhemmin muissakin tilauksissa. Sattumalta sitten meidän elementit juuri sattuivat olemaan tuotannossa ja meiltä säästyi paljon vaivaa. Ja näin jälkeenpäin voin sanoa, että millään maalilla ja jälkikäsittelyillä ei ikinä olisi saanut vastaavaa todella upeaa tulosta aikaan.

Lopuksi kuvia. Ja muistutus että tämä on jo tapahtuneen dokumentointia, eli ei ihan tuore tapahtuma. 

Autokatoksen anturat on valettu, osa autokatostahan on asennettu paikoilleen jo aikaisempien elementtiasennuksien yhteydessä. Autokatos tulee olemaan tärkeä osa talon julkisivua niin sivusta kuin edestäkin. Mielestäni onnistuneesti on vältetty vaikutelma että talon edessä nyt on vaan pakko säilyttää autoja ja itse talo alkaa sieltä takaa. Arkkitehdille kiitos tästä! 

Kuva on otettu pääovelta, ulommainen antura on pielielementeille jotka tulevat muodostamaan suojaisan katoksen. Pienempi antura on tukipalkille.

Sivuporras kulkee yläpihalta alapihalle talon sivuitse.

Asennusta odottavia elementtejä elementtituissa. Autokatoksen seinä.

Ilmojen halki paikalleen!

Keskeneräinen on aina niin hullunkurisen näköistä. Mittasuhteet ovat ihan outoja ja kaikki näyttää hirmu hassulta. No, oikeasti nuo portaat ovat liian pitkät ja niiden kaksi ylintä porrasta tullaan irrottamaan ja käyttämään toisessa paikassa. Porras on ihan valmis eli sitä ei käsitellä enää mitenkään.

Etualalla oleva pieni elementti kaatui kertaalleen maahan kesken asennuksen! Siinä onneksi ei käynyt mitään sen kummempaa kuin että nostettiin elementti ylös ja myöhemmin tasoitettiin pieni kolo mikä siihen oli tullut kaatuessa. Toki tässä oli  hengenvaarallinen tilanne käsillä. Kaatuva betonielementti on yksiselitteisesti tappava. Elämä on täynnä pieniä täpäriä tilanteita. Edellisellä asuinalueellamme on talo, jossa työmaavaiheessa kuoli yksi rakennusmies jäätyään kaatuneen betonielementin alle. Tapaus muistuu aina mieleeni siitä ohi kävellessä ja heitän muutaman ajatuksen tälle nuorelle miehelle, jonka elämä loppui tapaturmaisesti ihan liian nuorena. 

No jopas, tästä piti tulla ihan kevyt postaus mutta kas kummaa lopetettiinkin kauhuun ja kuolemaan. Olkaapas varovaisia siellä raksoilla! Ja vaaditaan sitä myöskin niiltä jotka ostamme töitä tekemään. Luodaan olosuhteet turvalliseen työskentelyyn. SILTI vahinko ei tule kello kaulassa. 

Let’s be careful out there…